SENJATA API

LESEN SENJATA API

Bagaimana cara untuk memohon lesen senjata api?
Pemohon boleh mendapatkan borang permohonan (POL 128 / PIL 125) dengan cara memuat turun dari laman web: www.rmp.gov.my atau hadir ke Cawangan Pelesenan Ibu Pejabat Polis Daerah. Borang yang lengkap diisi hendaklah dihantar ke Cawangan Perlesenan Ibu Pejabat Daerah bersama dokumen-dokumen sokongan yang telah disahkan.




Apakah syarat-syarat permohonan lesen senjata api?





Berumur 18 tahun keatas dan warganegara Malaysia





Sihat dari segi mental dan fizikal





Tiada kecacatan anggota tubuh badan yang menjejaskan kemampuan dan keupayaan mengendalikan senjata api





Tidak mempunyai sebarang kesalahan jenayah





Bagaimana prosedur permohonan lesen senjata api?
Proses awal permohonan bermula di peringkat Ibu Pejabat Polis Daerah sebelum diedar ke Ibu Pejabat Kontinjen untuk sokongan. Permohonan yang disokong akan dimajukan ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman untuk keputusan.




Apakah jenis senjatapi yang memerlukan permohonan lesen?
Semua jenis senjata api termasuk senjata api tiruan.




Siapa yang boleh meluluskan permohonan lesen senjata api?
Ketua Polis Negara atau Ketua Polis Negeri.




Apakah dokumen yang diperlukan untuk memohon lesen senjata api?
Sila rujuk senarai semak.




Berapa bayaran yang dikenakan pada satu permohonan?
Tiada sebarang bayaran dikenakan.




Berapa lamakah tempoh kelulusan bagi sesuatu permohonan lesen senjata api?
Tempoh masa 180 hari bekerja dan tertakluk kepada permohonan dan dokumen-dokumen yang lengkap, termasuk laporan daripada agensi-agensi berkaitan.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SOLAWAT

PERANAN UTAMA PENGAWAL KESELAMATAN

CONTOH LAPORAN BIASA