PERSEPSI KERJAYA KESELAMATAN YANG PERLU DIUBAH

Kerana terlalu lama mengangur atau tiada pilihan, tugas seorang pengawal keselamatan dianggap sebagai jalan terakhir untuk meneruskan kelangsungan hidup "jika semuanya gagal".

Menjadi pengawal keselamatan dianggap sebagai pilihan yang tidak menarik, tidak ada kelas atau pilihan terakhir.  Di Malaysia, pengawal ini juga disebut sebagai "pak guard atau jaga".Mereka ini adalah individu yang pertama ditemui di mana mana premis yang memerlukan khidmat pengawal. 

Jangan salah sangka - terdapat banyak individu yang bersemangat dalam industri yang melakukan pekerjaan yang sangat baik, dan WAJAR diberi pujian penghargaan.  Walaupun dengan pandemik Covid-19, pengawal telah berusaha bekerja di barisan hadapan tanpa rasa takut untuk menjaga keselamatan kawasan dan harta syarikat serta menguatkuasakan kawalan keluar dan masuk yang ketat. 

Tetapi selalu membuat saya tertarik untuk menulis, bahawa ramai yang tidak melihat ini sebagai satu pilihan kerjaya yang memuaskan.

Bukankah tugas mulia untuk menjaga negara kita, dan rakyat dan asetnya tetap terjamin sepatutnya diberi pengiktirafan yang sewajarnya?

Keselamatan fizikal harus dilihat sebagai profesion dengan perkembangan kerjaya, dan bukannya pekerjaan buntu.  

Bagaimanapun, adalah tugas mulia untuk menjaga keselamatan kita dan menunjukkan imej brand yang disegani. 

Sudah jelas bahawa industri ini perlu menjenamakan semula dan memperbaharui kaedah dan cara kerja sendiri, untuk menarik lebih banyak penduduk tempatan mempunyai kemahiran bidang pertahanan dan keselamatan. Terutama sekarang, dengan kadar pengangguran meningkat kerana wabak.


Tetapi di mana kita harus bermula?  Sebelum kita masuk untuk menjawabnya, mari kita lihat apa yang dapat menghalangi kita.

1.Kitaran pemotongan kos yang teruk

2.Pelanggan memilih penyedia perkhidmatan keselamatan akan berunding dan memilih tawaran serendah mungkin.

3. Bagi mendapatkan pelanggan baru dalam industri yang kompetitif ini, banyak syarikat keselamatan menggunakan kaedah penjimatan kos, seperti membayar pengawal keselamatan mereka di bawah gaji minimum.

4. Persedian pengawal keselamatan untuk mendapat pengiktirafan dalam kerjaya. 

5. Membentuk sikap yang positif dengan pengetahuan dan kemahiran yang wajar dipertimbangkan sesuai dengan tawaran gaji. 

5.Caruman berkanun, seperti KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) dan Perkeso (Pertubuhan Keselamatan Sosial),bsering tidak dibuat.  

6.Latihan dan pengawasan diabaikan untuk memelihara sedikit keuntungan yang mereka miliki.

7.mengakibatkan pengawal kurang pengetahuan asas untuk pekerjaan yang memerlukan mereka pengetahuan terhadap ancaman, dengan gaji yang hampir tidak menampung kos sara hidup, yang meningkat.  

Pelaku yang baik tidak diberi penghargaan dan insentif, yang menyebabkan pengawal yang tidak bermotivasi dan pergantian kakitangan yang tinggi.

Akibatnya, pelanggan ditinggalkan dengan layanan yang buruk.  Ini akan membenarkan harga rendah yang mereka bayar kepada syarikat keselamatan, sambil meninggalkan kesan bahawa seluruh industri beroperasi dalam standard yang  rendah.

Pelanggan harus berhati-hati dengan gaji minimum yang diperlukan, dan periksa apakah harga yang dibayar cukup untuk menampung gaji penjaga, ditambah margin agar penyedia perkhidmatan dapat beroperasi dengan cekap.  


Situasi di atas mencerminkan kitaran jahat yang melibatkan pelanggan yang menggunakan harga yang lebih rendah, syarikat keselamatan yang mengurangkan kos untuk mendapatkan pelanggan baru, dan kakitangan yang tidak terlatih dan tidak bermotivasi.

Pelanggan berisiko mendapat layanan yang buruk, sementara penyedia perkhidmatan keselamatan beroperasi dengan harga yang rendah, dan kakitangan mendapat gaji dan latihan yang berkurang.


Pengurangan kos adalah perlu, dan setiap perniagaan harus mementingkannya - lebih-lebih lagi sekarang, dengan pandemik mewujudkan persekitaran yang sangat sukar bagi semua orang.

Walau bagaimanapun, pengurangan itu tidak boleh dilakukan dengan mengorbankan gaji kakitangan dan kualiti perkhidmatan.  Sebaliknya, ia harus melalui kaedah inovatif dan kreatif dalam menerapkan sistem keselamatan yang baik.

Syarikat keselamatan harus berinovasi dan memberikan penyelesaian yang menggabungkan tenaga kerja, teknologi dan proses yang lebih baik.  Ini akan mewujudkan pekerjaan yang lebih baik, dan persekitaran kerja yang lebih baik untuk kakitangan.  Tanggungjawab juga tidak biasa dan rutin.

Kemajuan kerjaya harus diciptakan untuk pengawal memperoleh gaji pokok yang lebih tinggi selaras dengan keterampilan kemahiran bidang ini.  Ini mewujudkan budaya di mana pengawal yang baik diberi penghargaan dan kenaikan pangkat.  Ia juga akan menarik dan mengekalkan bakat yang berterusan.

Syarikat keselamatan akan mendapat manfaat daripada tenaga kerja yang lebih produktif, berpengalaman dan berkemahiran.  Pelanggan, seterusnya, mendapat manfaat daripada perkhidmatan keselamatan yang berkualiti.

Pelanggan juga harus meningkatkan harapan mereka dan lebih menuntut tahap perkhidmatan yang diberikan.  Bagaimanapun, mereka berharap agar imej dan harta benda mereka dijaga dengan baik.

Semasa memilih penyedia perkhidmatan keselamatan, penilaian seperti penggunaan teknologi dan kaedah lain untuk mencapai hasil yang diinginkan harus lebih berat daripada harganya.  Pelanggan juga dapat menerapkan sistem ganjaran untuk memberi insentif kepada syarikat keselamatan yang melebihi standard prestasi yang ditetapkan.


Menutup kejadian perlanggaran keselamatan yang tidak dibayar oleh syarikat keselamatan, menganggap ia menjimatkan wang dan boleh menyebabkan insiden mahal yang timbul akibat prestasi perkhidmatan keselamatan yang buruk.  Ini akan lebih meningkatkan kos operasi.

Menjaga keamanan dan keselamatan negara kita harus diutamakan, dan sudut pemotongan bukanlah pilihan.  Dengan beberapa langkah ini, kita dapat mematahkan kitaran ini dan mengubah industri keselamatan, mengembalikan kegemilangannya. 

Kapt (b) Arlizam Ariffin adalah Pengurus (Keselamatan) syarikat Sawit Kinabalu Sdn Bhd dan ahli ASIS International, sebuah organisasi global untuk pengamal keselamatan professional. Pegawai Pembimbing Jabatan Pembangunan Kemahiran Malaysia, Professional Graduate Technologist MBOT. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SOLAWAT

PERANAN UTAMA PENGAWAL KESELAMATAN

CONTOH LAPORAN BIASA