Catatan

KOMPETEN MAKSUD MUDAH

Kompeten Bahasa Mudah Ramai yang tanya... Kompeten ini apa.. Maksudnya terampil.  Pakai baju masuk dalam. Buatang pasang dikira terampil Masak Maggi siap 2 minit dikira terampil Baca buku boleh bagitahu apa di baca terampil Masak mee hon goreng Singapore jadi bakso tak terampil Pakai baju tak pakai seluar tak terampil Tulis nama tak ikut staff duty tak terampil Kompeten ni maksud nya tahu buat... Macam masak nasi lemak.. Semua org boleh masak nasi lemak.. Semua kompeten. Sedap tak sedap sahaja bezanya.. Yang sedap tu lebih terampilnya.  Bukan mahir atau terlatih dgn grading ... Kompeten tahu buat... Di teruskan dengan latihan... Dan semakin lama semakin cekap.. Cekap ni... Maksudnya buat sambal udang siap 3 minit..dan ada ukuran penetapan.  Efisien ni maksudnya masak nasik goreng... Sampai nasi goreng dan bukan nasi lalap.. Efisyen.. Cepat dan tepat Sebab tu ada 2 sahaja... Terampil Atau tidak terampil Bukan pandai dalam akedemik A B C Gading system 1 lagi.... System ini ...

PENGETAHUAN KEMAHIRAN DAN SIKAP

Imej
Dalam kemahiran terdapat tiga teras utama, K pengetahuan (knowledge), S kemahiran (skill) dan A sikap (attitude)... Selalu kita mencari mereka yang ada 2 perkara K dan S sebab kita tengok pada sijil mereka.... sijil yang mengiktiraf K dan S. ..kita terlupa di A.....padahal bila kita ambil dia bekerja Si A yang memainkan peranan utama... Walaupun tinggi Knowledge dan Skill jika Attitude ke laut,  pening dan sakit jantung... Jadi kita cuba develop siapa pekerja yang mempunyai A yang bagus. berikan mereka K dan S...Jadi anda tak akan kecewa..... sekadar tulisan senilai 20 sen atau segelas air kosong

OPS DAULAT

Imej

PENGAWASAN

(Survailance) Pengawasan adalah pemerhatian dekat seseorang, sekelompok orang, tingkah laku, aktiviti, infrastruktur, bangunan dll untuk tujuan mengurus, mempengaruhi, mengarahkan, atau melindungi.  Terdapat beberapa kaedah pengawasan yang berbeza, termasuk penggunaan GPS, pemerhatian cctv, pengintaian, kutipan dan proses data dan profil, dan pengawasan biometrik.

KISAH BENAR BILIK 507 HOTEL SANDAKAN

Imej
KISAH BENAR Pada 09 Mac yg lalu, tempatnya di sebuah hotel di Sandakan. Penyewa    : " bilik no 507 ada kosong x?" Bellboy : "Kosong encik!" Penyewa    : "Boleh saya gunakan?" Bellboy : "boleh encik!" Setelah memboking bilik tersebut si penyewa  menemui manager hotel untuk minta 3 benda , sebilah pisau berwarna hitam, benang putih panjang 59 cm dan warna oren 79 cm. Meskipun agak pelik tapi manager hotel bersedia memenuhi permintaan penyewa  Tapi kerana hairan dan ingin tau si manager pun akhirnya tidur di bilik no. 509 tepat di bilik sebelahnya. Diapun menunggu, tidak tidur. Akhirnya tepat tengah malam terdengar suara - suara pelik,ngeri,seram dari dalam bilik no 507.  Terdengar suara merintih, piring pecah, dan  - balingan ke dinding.,tdgr juga meraung,menangis,mengerang, Setelah pagi si penyewa pun berkemas menuju lobi hotel untuk cek out dan tak lupa memberi tips yang sgt byk pada bellboy. Manager hotel yang kehairanan  akhirn...

Keselamatan Koperate

Imej
Keselamatan korporat mengenal pasti dan secara berkesan, mengurangkan atau mengurus pada peringkat awal setiap perkembangan yang mungkin mengancam ketahanan dan kelangsungan hidup sebuah syarikat.  Ini adalah fungsi korporat yang mengawasi dan mengurus koordinasi rapat semua fungsi dalam syarikat yang mementingkan kesihatan, kesinambungan dan keselamatan.

EMPATHISE

Imej
Khas untuk penyelia... Keperluan K3K yang perlu dihayati Konsisten Kebersihan, Kualiti dan Khidmat “EMPATHY”. Mohon maaf  kerana tak dapat di Melayusasikan perkataan ini.  Empathy membawa erti, memahami keadaan atau situasi perasaan seperti duka atau suka, keadaan senang atau susah orang lain.  Ya... Semua orang ada perasaan dan perasaan itu munkin perlu diberi perhatian.. Ada kadang yang buat kita sentap bila cuba memahami org yang tidak memahami.  Empathy bukan saja ditujukan kepada orang lain tetapi ia dijadikan sebagai salah satu sistem pengurusan keselamatan.  Saya berikan 4 langkah yang asas dalam tanggani keaadaan mengikut sistem pengurusan secara empathy ini. Langkah 1: Sentiasa senyum(jangan senyum memanjang nanti orang lain ingatkan pengawal kita sewel) dan selalu ingatkan nama orang lain dengan rujuk nama mereka bila berhadapan dengan mereka. Sebutkan nama Penuh (cuba ingat setiap orang) Ini akan membuatkan orang itu senang did...